home | werkwijze | lesbos | wanneer | bestemmingen | arrangementen | reacties | nieuws

Home > Reacties > Hubert en Nelly van Veen, Tervuren (België)
Pagina afdrukken E-mail

We zijn vast van plan om terug te komen!
We hebben een heel fijne vakantie gehad, met heel veel bijzondere indrukken en belevenissen.
Bij onze aankomst ‘s avonds laat werden we ontvangen door de autoverhuurder, die ons direct naar het hotel in Charamída bracht.
De volgende dag bereikten we tegen het einde van de morgen onze schitterend gelegen accommodatie in Vaterá. Wat een fantastisch uitzicht!
Natuurlijk werden we welkom geheten door onze gastvrouw Christína, die ons meteen op een van haar heerlijke hapjes vergastte. Elke morgen en soms middag bracht ze steeds weer een ander gerecht of lekkernij, vaak geflankeerd door een pannetje dampende geitenmelk. Natuurlijk probeerde ik dan in het Grieks een babbeltje met haar te maken.

Omdat we in het begin toch aan onze omgeving moesten wennen zijn we niet direct aan lange wandelingen begonnen, maar hebben we een routebeschrijving en onszelf uitgetest in Polichnítos.
Toen we in een van de straatjes daar aan het zoeken waren naar de συνεταιρισμός γυναικών, de vrouwencoöperatie, klonk er opeens een doordringende krassende stem, die zei ‘τί ψάχνεις;’. Het was een heel oud gerimpeld vrouwtje, in het zwart gehuld, die ons dat vroeg. Ik vertelde het, in mijn beste Grieks, waarop een voorbijlopend meisje de opdracht kreeg ons daarheen te brengen. En dat deed ze ook.

Later hebben we ons dan gewaagd aan de lange tocht in de omgeving van Vaterá. Een prachtige wandeling, heel afwisselend, alleen zijn we op een bepaald punt de mist, of moet ik zeggen het olijfbos ingegaan. Ons oriënterend op de zee zijn we weer thuis geraakt.
Verder hebben we korte auto- en wandeltochten gemaakt in de omgeving. Het weer was nogal wisselvallig; we hebben een aantal mooie dagen gehad, maar ook regen en een regelrechte storm.
Onze gastheer en gastvrouw namen ons ook mee naar het jaarlijkse dansfeest ter ere van Constantijn en Helena in Vrísa, een hele belevenis.

Op de laatste dag van onze vakantie gingen we op de terugweg naar de luchthaven nog even langs het hotel in Charamída, omdat ik vergeten had de sleutel van de kamer af te geven.
Vervolgens reden we naar het vliegveld. Korte tijd voordat ons vliegtuig vanuit Athene zou aankomen barstte er boven Lesbos een noodweer los, zodat ons vliegtuig rechtsomkeert naar Athene moest maken. Vlucht geannuleerd, en daardoor misten we ook onze aansluiting in Athene.
Ik heb toen de baas van het hotel in Charamída gebeld, en die heeft ons werkelijk schitterend opgevangen. Vervolgens heeft hij ons de volgende dag naar het vliegveld gebracht en ons geholpen bij het inchecken.

Ik zou u nog veel meer kunnen vertellen over de schitterende natuur van het eiland, maar dat weet u natuurlijk allemaal al.
Voor ons waren vooral de vele contacten met de Grieken en hun vriendelijke, persoonlijke niet-commerciële bejegening hartverwarmend.
We zijn vast van plan om nog eens terug te komen.
Rest mij nog u te bedanken voor de vriendelijke en efficiënte verzorging van onze reis, en mijn grote waardering uit te spreken voor uw prachtige informatiemap.