home | werkwijze | lesbos | wanneer | bestemmingen | arrangementen | reacties | nieuws

Home > Reacties > Inge en Rick van den Akker, Almere
Pagina afdrukken E-mail

Enorm genoten van wonderschoon eiland
Mede dankzij jullie zorgvuldig beschreven routebeschrijvingen en liefdevol uitgezochte gastenverblijven hebben wij de laatste twee weken van april enorm genoten van het wonderschone eiland Lesbos. Het was onze eerste kennismaking en we zullen er zeker terugkomen.

De voorpret begon al ruim van tevoren toen we de map thuisgestuurd kregen met alle informatie, routebeschrijvingen, vogelplekken, autoritjes en wandeltochten. Al lezende hadden we het idee nooit genoeg tijd te hebben om alles te bekijken. En dat klopt (gelukkig) ook, zodat we zeker nog een keer terug moeten komen. Wat hebben jullie veel tijd gestoken in het samenstellen van de informatie!
Ook heel fijn was de routebeschrijving vanaf het vliegveld door Mytilíni naar Skála Kallonís, want dat is toch wel even wennen om in die hectiek je weg te vinden.

In Skála Kallonís werden we warm verwelkomd door Giórgos, die onze koffers twee trappen op droeg en ons heeft helpen installeren. Het was alsof we er al jaren kwamen!
Dagelijks kochten we om 6 uur een broodje bij de bakker om vervolgens meteen op pad te gaan om maar niets te hoeven missen.
Natuurlijk hebben we de nodige tijd doorgebracht bij de Tsikniásrivier, waar de Buidelmees z’n nest aan het bouwen was en de Gele Kwikstaarten, Nachtegalen, Grauwe Gors, Ralreiger, Kleine Zilverreiger, Zwarte Ibis enz. enz zich van hun mooiste kant lieten zien en horen.

Samen met nog vele vogelaars hebben we de zoutpannen afgestroopt op zoek naar de Kuifkoekoek en de Griel, die we helaas niet gezien hebben, maar wel de vele Kluten, Steltkluten en natuurlijk de Flamingo’s.
De rest van de omgeving van Skála Kallonís was ook de moeite waard, met als slot een Jufferkraanvogel die heel wat bekijks trok en zich daar gelukkig niets van aantrok.

Nog zo’n leuke plek waar we een hele ochtend gebivakkeerd hebben is het meer van Metóchi. We hebben hier zoveel tijd besteed aan het bekijken van Klein Waterhoen, Kwak, Woudaapje en Purperreiger dat ons ontbijt erbij inschoot en we pas tegen twaalven aan ons eerste kopje koffie en broodje toekwamen.
Ook de wandeling om het meer heen is zeker de moeite waard, want er zit van alles te zingen, en de Oostelijke Blonde Tapuit en de Rotsklever hebben we goed kunnen bekijken.
Het leuke van vogelen op Lesbos is dat we veel nieuwe soorten op ons waarnemingenlijstje bij hebben kunnen schrijven.

Als afwisseling hebben we een autotocht naar Mólivos gemaakt, met hier en daar een stop om nog wat soorten te scoren, zoals Bruinkeelortolaan, Rüppels Grasmus en Hop. In Mólivos hebben we jullie routebeschrijving gebruikt om de wandeling naar de burcht te maken en wat cultuur op te snuiven. De ‘hoofdstraat’ was prachtig bedekt met de blauwe regen die volop in bloei stond. Heel bijzonder om dat te zien.
Via een zeer slecht begaanbare weg zijn we (heel voorzichtig) naar Skála Sikaminéas gereden. Dit heeft ons doen besluiten om bij ons volgende bezoek een klein jeepje te huren, want dat rijdt volgens ons toch iets prettiger op dit soort wegen. Het maakt het bezoek op dit eiland wel bijzonder, want als alle wegen prachtig geplaveid zouden zijn, is de charme er wel een beetje af.

Onze tweede logeeradres was bij gastvrouw Déspina in Sígri. Thuis hadden we in de routebeschrijving al gelezen hoe we haar het beste konden vinden en reageerden toen wat lacherig. Maar we waren ter plekke maar wat blij met de zeer gedetailleerde beschrijving, want anders hadden we het nooit gevonden.
Wat is zij lief en zorgzaam! Met haar krakende knieën liep ze met ons mee naar boven naar het appartement waar alles al klaar stond. Er lagen allerlei snoepjes op een schaal en ze had voor ons speciaal een cake gebakken.

Ook hier hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de bakker, en de plaatselijke winkeltjes en restaurantjes. Onze favoriet was wel de ‘Australiër’: simpel, maar heerlijk eten onder het genot van het dagelijkse TV-programma ‘Rad van fortuin’. De TV neemt een prominente plaats in het restaurant in en de hele familie gaat er echt voor zitten, terwijl de gasten (we waren de enige) aan het eten zijn.

De omgeving van Sígri hebben we voornamelijk te voet gedaan, mede omdat de weg naar Eressós snel slecht werd. En dat was absoluut geen straf, omdat je al lopende toch veel meer meekrijgt van de omgeving. Hier hebben we onder andere veel Blonde Tapuiten, Bruinkeelortolaan, een Rosse Waaierstaart en heel veel Kuifleeuweriken gehoord en gezien.
Op de terugweg zat er een Steenuil op het dak van een schapenschuur en is heel lang voor ons blijven zitten. Dit zijn toch echt de krenten uit de pap, zeker omdat we tijdens de wandeling het gevoel hadden heel Lesbos voor ons alleen te hebben.
Waar zijn toch al die vogelaars die om deze tijd van het jaar naar Lesbos komen? Volgens ons blijven die voor een groot gedeelte bij de zoutpannen hangen.

Ook de wandeling naar het noordstrand was erg leuk om te doen. Hoewel de start even spannend was, omdat de rivier waar we volgens de routebeschrijving makkelijk doorheen konden lopen toch wel wat breder en dieper was en we er echt niet over konden steken. Daarom maar over de witte rots geklauterd en zo aan de andere kant van de rivier terecht gekomen. Verder verliep de wandeling zonder problemen en hebben we kunnen genieten van het mooie uitzicht. Een hele leuke en afwisselende wandeling, met ook hier het gevoel alleen op Lesbos te zijn.

Onze derde logeerplaats was het hostel in Agiásos. Op de weg erheen hebben we het versteende woud bezocht. Deze plek heeft veel indruk op ons gemaakt: prachtige versteende bomen, maar ook het besef wat zich zoveel jaren geleden heeft afgespeeld en dat wij er nu ‘zomaar’ langs lopen en fotograferen.
Voor de tweede keer zijn we naar het klooster van Pitharioú geweest, omdat ons eerste bezoek wat teleurstellend was verlopen. Het klooster is prachtig, daar ligt het niet aan, maar we wilden zo graag de Blauwe Rotslijster zien. Helaas, ook het tweede bezoek hebben we hem/haar niet gezien. En dat maakt het vogelen nou zo leuk, omdat het geen kant en klaar pakket is dat voor het grijpen ligt. Het blijft een verrassing hoe een dag verloopt en wat er te zien en te horen is.

En wederom waren wij blij met jullie beschrijving om de auto onderaan Agiásos te parkeren en lopend naar het hostel te gaan! Wat zijn de straatjes er smal, steil en vooral op het plein bij de kerk zeer druk en chaotisch.
Ook hier weer een warm welkom door Stravroúla en Spíros. Zij namen contact op met de receptionist van het hostel en we werden daarna begeleid naar onze kamer.
Wat een leuke en speciale plek om een aantal dagen te mogen verblijven. De kersenboom op het binnenplein stond nog volop in bloei en het uitzicht over het dorp en op de Olympos was prachtig.

Wat voor ons wel even wennen was, is dat de kerkklok ieder half uur van zich laat horen en als een soort echo de twee andere kerkklokken verderop ook. Én zodra het donker werd begon de Dwergooruil te roepen. Het leek wel of hij vlak onder ons raam zat. Gevolg: een zeer onrustige eerste nacht. Blijkbaar wennen geluiden snel, want de daaropvolgende nachten hebben we er verder geen last van gehad.

Agiásos is een prima startpunt voor de wandelingen die jullie voor ons uitzochten. We hebben er twee van gemaakt. De Olympos was onze eerste bestemming. Een hele leuke, met pittige stukken erbij, afwisselende wandeling. Met als beloning het prachtige uitzicht. De fruitbomen stonden volop in bloei en we vonden onze eerste orchideeën.

De tweede wandeling was naar de oase. En wat was dat een mooie tocht. Velden vol anemonen en orchideeën. Een waar paradijs. Gevolg van alles wat er onderweg te zien was, was dat we over deze wandeling zo ‘n acht uur gedaan hebben. Gelukkig hadden we voldoende eten en drinken bij ons, dus jullie hoeven geen medelijden met ons te hebben.
Als afsluiting van deze twee weken hebben we nog een keer de zoutpannen bij Kalloní bezocht, want wie weet konden we toch nog een glimp van de Griel of de Kuifkoekoek opvangen. Helaas hebben we die niet gezien, maar wel weer de nodige steltlopers en prachtig vlakbij een Ralreiger. Dat maken we ook niet alle dagen mee.

Zoals jullie hebben kunnen lezen hebben we de twee weken op Lesbos een heel fijne tijd gehad.
Nogmaals bedankt voor de fijne tips voor vogelplekken, auto- en wandeltochten.
En vooral voor de leuke logeeradressen!